Openbaar Vervoer in Nederland verdient beter. Wat mij betreft verbeteren we het tot een moderne nutsvoorziening. Van en voor ons allemaal. Hoe gaaf zou het zijn als OV in heel ons land voorhanden is als water uit de kraan en energie uit het stopcontact. En terwijl in mijn hoofd het lied We shall overcome klinkt (ooit in Amerika voor burgerrechten gebruikt), broed ik hoe we als reiziger van A naar B komen. Simpel: altijd een plek en overal een fiets. Onder de werknaam ‘overkom’ deel ik hieronder hoe dat eerdaags kan. Iemand die mee wil bouwen?

Denkend aan Holland zie ik coupeetjes vol stoelen gestaag door oneindig laagland gaan. Mijn mobieltje is bij de tijd en helpt me bij ‘ontdek je plekje’. Voor 1 euro per reis deel ik kort voor vertrek mijn reiswens op OVerKom.nl waarna het systeem me in realtime tot en met mijn bestemming helpt en onderweg plek voor me regelt.

Reisvoorbeeld
Mijn reis begint thuis. Sinds vorige week staat daar een overkomfiets in de schuur. Mijn mobiele app adviseert me naar de bushalte te fietsen. Daar zet ik de fiets op slot zet en geef hem terug aan het systeem. Vanaf nu heb ik voor de administratie dus tijdelijk-géén-fiets. Dit geeft mij de mogelijkheid elders (onderweg of voor the last mile) weer gebruik te kunnen maken van de overal-één-fiets basisregel.
Na korte tijd stopt mijn bus waarin overkomstoel 7 voor mij is gereserveerd tot aan het station. Op het station gidst de app me naar de beste instap positie op het perron. Na korte tijd stopt de juiste deur van een Sprinter voor mijn neus. Ik stap in (treinstel 4032), vind overkomrij 4032-14 en zie dat mijn stoel (OK4032-14-3) bezet is door een andere reiziger😊. Ik laat hem vriendelijk mijn overkomreservering zien. Net als in bioscoop of restaurant maakt de reiziger mijn plaats vrij en gaat elders zitten.
Na een kwartiertje krijg ik een melding op mobiel. Overkom.nl heeft gezien dat mijn reis 9 minuten korter kan als ik eerder op een intercity overstap. Ik ga akkoord met dit alternatief en het systeem verwerkt mijn overkomreserveringen. Ik vind m’n weg naar het intercity perron en laat me gidsen naar de geadviseerde instapplek. Als de trein even later voorrijdt vind ik mijn plek op overkomrij 21 en ga zitten op overkomstoel 21-5.
Een tweede intercity en een busrit verder pak ik bij de bushalte overkomfiets 842. Omdat ik vanmiddag ook per OV weer terug wil laat ik deze fiets ook op mijn bestemming op mijn naam staan, het slot werkt in combinatie met mijn mobiel.

Wat hebben we ervoor nodig
Zoals een oplettende lezer uit bovenstaand voorbeeld kan opmaken is er betrekkelijk weinig voor nodig om dit overkom systeem mogelijk te maken. Het komt neer op een landelijk werkend reserveringssysteem dat -vergelijkbaar met een bioscoop- zitplaatsen kent en kan toekennen. Een staatsbedrijf als de NS, een nationale infra-beheerder als ProRail of een dappere stichting zoals OpenOV zou een dergelijk systeem prima in het landsbelang van de reiziger kunnen bouwen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle aanbieders van OV-voertuigen met overkomstoelen realtime plaats, tijd en planning doorgeven van de volledige vloot. Technisch gezien is mag dat anno 2023 geen probleem zijn. Rest ons nog wat vrijwilligers die overkom-QR-stickers willen plakken op alle overkomstoelen en overkomperrontegels.

Zin om in deze richting mee te denken en te bouwen? Laat het me weten, bijvoorbeeld via LinkedIn!

Gerard Boersema, oktober 2023.